Broder Daniel - S/T

1. Underground
2. Work
3. ABC 123
4. Upside down and inside out
5. Steel
6. Sorrow
7. Go my own way
8. Confusion
9. Life is a bubble
10. The young and the old.



Den självbetitlade skivan från Broder Daniel är faktiskt deras andra, uppföljaren till debuten Saturdat night engine.
Detta är solklart gruppens bästa platta, de flesta håller uppföljaren Broder Daniel forever som den bästa. Men jag måste säga att denna är min favorit.
Broder Daniel är tillsammans med The Hellacopters mina favoriter bland svenska grupper, men grejen är att musik som Hellacopters har man hört många gånger förut. Broder Daniels sound är helt unikt. I deras musik bryter man alla regler och spelar precis som man känner, och resultatet är varje gång lika fantastiskt. Oftast är det de enkla sakerna som blir bäst. Tillbaks till aktuella platta då, som från början till slut är fylld med topplåtar, inte en dålig låt. Absoluta höjdare är Work, ABC123, Confusion. Här finns också en av mina favoritlåtar någonsin Underground, detta är en låt som jag säkert lyssnar på 5 gånger om dan. Den är bara så himla fantastisk, med ett av de häftigaste sounden jag nånsin hört på en låt. Ja det är en fröjd varje gång man hör den.

Det riktigt stora genombrottet för Broder Daniel kom två år senare när de släppte ovan nämnda Broder Daniel forever och samtidigt hade med 3 låtar på soundtracket till filmen Fucking Åmål.
Men enligt mig är det här både den bästa Broder Daniel skivan och också den bästa från ett svenskt band nånsin, den är nog tamejfan en av världens bästa skivor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0