Roky Erickson and the aliens - The Evil one

1, Two headed dog (red temple prayer)
2, I think of demons
3, Creature with the atom brain
4, The wind and more
5, Dont shake me Lucifer
6, Bloody hammer
7, Stand for the fire demon
8, Click your fingers applauding the play
9, If you have ghosts
10, I walked with a zombie
11, Night of the vampire
12, It's a cold night for alligators
13, Mine mine mind
14, Sputnik
15, White faces





Det finns bara två plattor som jag lyssnat mer på än denna, och det är första Ramones och första Kiss.
Jag kan inte beskriva med ord hur bra "The evil one" är. Detta första soloalbum från Mannen, myten, legenden, pionjären, galenpannan och Musikgeniet Roky Erickson är. Det finns gånger då jag lyssnat klart på albumet och sen kört om det tiotals gånger på rad.
Plattan tar vid där 13th Floor Elevators lämnade, psykedeliskt men lite hårdare. Här kryllar med låtar om Demoner, spöken, troll, tvåhövdade hundar, zombies och andra trevligheter. Första låt är ultraklassiska och en av den psykedeliska genrens paradlåtar "Two headed dog(red temple prayer)". Den gavs ut på singel fem år före den här plattan och får väl räknas som Roky's mest klassiska låt. Nästa spår är personliga favoriten "I think of demons", oj när den kör igång vet jag inte var jag ska ta vägen. Det är helt enkelt så överjordiskt bra, helt makalöst. När låten är slut vill man bara hoppa tillbaka och köra den igen. Men det går inte nu, vi har många låtar kvar att gå igenom.
En annan superklassiker följer, nämligen "Creature with the atom brain". Innan min absoluta Roky favorit "The wind and more" drar igång.Jag finner inte ord för hur bra den låten är, lyssna själva vetja. Två klassiker på rad följer nämligen de trevliga allsångslåtarna "Dont shake me Lucifer" och "Bloody hammer". Iofs är hela denna platta ett inferno av psykedeliska Metal klassiker. Nästa låt är "Stand for the fire demon", som också är skivans längsta låt.
Ett skrikigt riff tar vid och jag fattar att det är dags för "Click your fingers applauding the play". Där det verkligen är de häftiga riffen som är låtens höjdpunkt. "If you have ghosts" tar vid innan det är dags för superklassiker igen. Nämligen "I walked with a zombie" och "Night of the vampire".
"I walked with a zombie" får nog räknas som Roky's paradlåt tillsammans med "Two headed dog". En låt där samma rad upprepas under hela låten, tungt psykedeliskt,intensivt och alldeles alldeles underbart. Denna låt brukade förövrigt mitt gamla band alltid dra en cover på. Det är verkligen klassiker på klassiker här, för jag hade ju helt glömt bort nästa låt, nämligen trevliga "It's a cold night for alligators". Sedan är det dags för ännu en personlig favorit, "Mine mine mind".
"Sputnik" är nästa låt innan plattan avslutasmed utmärkta "White faces".
Där har ni det, denna superklassiker från nästan helt bortglömda supermusikern Roky Erickson. Kan för mitt liv inte fatta varför Roky inte är invald i Rock'n'n roll hall of fame. Mannen som på egen hand formade den Psykedeliska genren med 13th floor elevators redan i mitten av 60-talet.  För att sedan gå igenom en rad psykiska problem kombinerat med en massa sjukhusvistelser. För att sedan bilda sitt eget band och släppa "The evil one".
Rolig Roky historia:
I slutet av 80-talet när Roky var som sämst och var besatt av både demoner och Marsmänniskor, så började han fascinera sig för olika former av post. Han blev då anklagad för poststöld då han stulit grannarnas post. Han blev tillslut friad då han inte öppnat nån post, bara tejpat upp den på väggen:)

Kommentarer
Postat av: anders

ja jag är lessen men jag har inte hört en enda låt med roky erickson i hela mitt liv. Har knappt hört talas om karln, men jag lovar att jag ska leta upp den här skivan, man blir ju lite sugen när du hypar så där!

2009-03-28 @ 19:38:27
URL: http://www.brm.nu
Postat av: bob

Du kommer inte bli besviken, denna skiva är briljant. Ska nog tamejfan till ett riktigt plågat psyke för att skriva så grönt djävulskt bra musik som på denna skiva. Så denna bara måste du införskaffa, släng gärna upp ett inlägg på bloggen isåfall,så jag får veta vad du tyckte:)

2009-03-28 @ 20:56:53
URL: http://bobramone.blogg.se/
Postat av: Anders

Damn, du hade rätt den där Roky-snubben va riktigt bra! Tack för tipset. Ska leta reda på den som "riktig" skiva också, sånahär mp3-filer räknas inte, så den hamnar inte på bloggen. Men den va riktigt bra, lyssnar på "Bloody Hammer" precis när jag skriver det här.

2009-03-29 @ 18:55:06
URL: http://www.brm.nu
Postat av: bob

Låter bra:)

2009-03-29 @ 19:57:54
URL: http://bobramone.blogg.se/
Postat av: Irmelin

Hej, är du möjligtvis intreserad av att länka min blogg på din blogg? Givetvis länkar jag tillbaka!

Svara till mig via en kommentar på min blogg eller i mejl.

Tack på förhand.

/irmelin

2009-03-31 @ 03:44:41
URL: http://metrobloggen.se/irrepirre

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0